Nordland 2014

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi var tre män och en båt. Det var Torbjörn, skepparen. Det var Stig, matros och andrestyrman. Det var jag, Lars, gast. Och båten: Stormstarke.

Vi möttes i Evenskjer i Troms, på gränsen till Nordland, intill E10 – huvudvägen ut till Lofoten. Torbjörn kom tuffande genom regn och snöblask tvärs över Lavangsfjorden med Björn, sonen, och Jon, kusinen/fettern från Austbø. De hade tillsammans seglat upp båten från Blomsøy, träffat släkt och besökt gamla släktplatser. Björn och Jon skulle åka tillbaka söderut med bil, tillsammans med Jarle som också mötte upp i Evenskjer.

Vädret var växlande. Ena stunden blåste tjocka och snöglopp in över Tjeldsundet, i nästa klarnade det upp och solen gav några värmande strålar. Temperaturen var runt 10 plusgrader Celsius, som den varit senaste veckan, efter ett högtryck som gett tidig sommar. Vinden var sydvästlig, växlande i styrka. Ner mot Lødingen skulle vi få både motvind och motström.

Först några ord om båten. Farkosten, vårt skepp. Stormstarke byggdes av Torbjörn i början av 1980-talet (?). En Fortissimo, långkölad 33-fotare, som enligt reklamen ”ska segla bra, fungera i skärgården, klara rejäla långfärder, ha bra sjöegenskaper, tåla att gå på grund även i full fart, vara oeftergivligt säker och dessutom vara bekväm.”

Torbjörn och jag känner varandra sedan 70-talet då vi var ömsom politiska antagonister och bundsförvanter hemma i Arvika – där vi båda fortfarande har våra hem och hustrur. Sedan dess har vi också mötts en del i yrkeslivet, då Torbjörn jobbat med användbarhet av IT-system i vården, och jag med att anskaffa och införa sådana i landstingen.

Stig är en av mina kusiner på morssidan, några år yngre än jag, bosatt i Oslo och med jobb på NRK som ansvarig för planering och utveckling av studioteknik. Han är också en erfaren seglare i båt såväl som på bräda – och har seglat med mig på Göta Kanal och över Vänern i min 20-fotare (Marieholm 20 S). Nu på morgonen har han flugit från Gardemoen till Evenes och kommit med taxi sista biten till hamnen i Evenskjer.

Själv tog jag nattåg från jobbet i Stockholm, mellanlandade några timmar i Kiruna, där jag cyklade runt på min Brompton. Därefter nästan ett dygn i Abisko med en kort vandring på Kungsleden, innan jag fortsatt med tåg till Narvik och buss ut till Vestpollen
på Austvågøy. Cyklat runt Laukvika till Fiskebøl, färja över till Melbu för en rundtur på Hadseløy, innan jag tog buss tillbaka till Evenskjer. Sovit sista natten i min hammock, som stått väl emot regn och snöglopp.